’n Baanbrekende veelparty-samewerking tussen die akademiese wêreld, regering en bedryfsvennote het gelei tot die suksesvolle omskakeling van ’n 65-sitplek dieselbus in ’n elektriese ekwivalent. Die projek is ’n belangrike stap vorentoe in Suid-Afrika se oorgang na volhoubare vervoer.
Die projek is geïnisieer, gefinansier en bestuur deur die Suid-Afrikaanse Nasionale Energie-ontwikkelingsinstituut (SANEDI), in vennootskap met die Universiteit Stellenbosch (US), Golden Arrow-busdienste, Rham Equipment, die departement wetenskap en innovasie en die departement elektrisiteit en energie.
Die bus is Vrydag (18 Oktober) simbolies aan Golden Arrow oorhandig by ’n geleentheid wat ook gedien het as die bekendstelling van die US se Elektriese Mobiliteitslaboratorium.
Die 2005-dieselbus het ’n volledige retro-herbouproses ondergaan waarin sy dieselenjin, ratkas en brandstoftenk met ’n elektriese motor, beheerelektronika en hoëkapasiteit-batterye vervang is. Ten spyte van die aansienlike meganiese opknapping, behou die bus dieselfde gewig as sy oorspronklike dieselweergawe en het padwaardigheidsertifisering behaal.
Met ’n geskatte reikwydte van 200 km, sal die prototipe nou uitgebreide funksionele en prestasietoetsing ondergaan om sy lewensvatbaarheid vir daaglikse openbare vervoer te bepaal.
“Hierdie omskakelingsprojek is ’n belangrike mylpaal in ons pogings om skoner, volhoubaarder openbarevervoeroplossings te bevorder,” het prof. Thinus Booysen, stigter van die Elektriese Mobiliteitslaboratorium in die US se Fakulteit Ingenieurswese, gesê. “Deur bestaande dieselbusse om te skakel, demonstreer ons hoe elektriese mobiliteit by Suid-Afrika se vervoernetwerk geïntegreer kan word sonder dat heeltemal nuwe voertuigvlote nodig is. Dit is ’n praktiese, kostedoeltreffende benadering wat ook aansienlike omgewingsvoordele inhou.”
Dr. Neville Smith, projekbestuurder by SANEDI, het gesê dat SANEDI met trots die projek ondersteun, want die organisasie glo die projek skep ’n presedent vir toekomstige grootskaalse elektriese bus-omskakelings in SA. “Dit is ’n belowende oplossing vir die vermindering van vrystellings in die vervoersektor, terwyl dit ook voldoen aan die dringende behoefte aan volhoubare infrastruktuur.”
Hierdie projek strook met die land se breër doelwitte om kweekhuisgasvrystellings en besoedeling in stede te verminder en afhanklikheid van fossielbrandstowwe te verminder. Die omskakeling van die bus is ’n uitstekende voorbeeld van die sirkulêre ekonomie in aksie, waar bestaande voertuie hergebruik en opgegradeer word eerder as om in ’n skrootwerf te beland. Boonop hou die projek groot potensiaal in vir heropleiding van werkers in die motorbedryf namate die land na elektriese mobiliteit oorskakel.
Die omgeboude bus, wat by die US se Elektriese Mobiliteitsdag-viering as deel van Vervoermaand oorhandig is, sal in die komende maande streng toetsing ondergaan om sy werkverrigting, energieverbruik en betroubaarheid in werklike toestande te evalueer. Die toetse sal help om die tegnologie verder te verfyn en die skaalbaarheid daarvan vir toekomstige toepassings in openbare vervoer te bepaal.
Terwyl die toetsfase voortduur, bly die konsortium van vennote daartoe verbind om SA se elektriese mobiliteitsektor te bevorder en nuwe geleenthede te ondersoek om die land se openbare vervoerstelsel te moderniseer.